آرشیف

2016-5-16

گل رحمان فراز

وکیل ملکزاده؛ “اثبات کرده ام که امنیت را تأمین می توانم!”

وکیل ملکزاده؛ "اثبات کرده ام که امنیت را تأمین می توانم!"

نوت: گفتگوی ویژه با محترم وکیل محمد ابراهیم ملکزاده – وکیل منتخب مردم غور در دوره هایی تقنینی!

فراز: جناب وکیل صاحب! ابتدا سپاس از اینکه موقع دیدار برای یک گفتگو را با ما مساعد ساختید.
ملکزاده: سپاس فراوان از شما وکلیه دست اندرکاران نشریه تان که همیشه مسؤلیت انسانی خویش را برای باخبر ساختن اذهان عامه انجام می دهید و در صدد انعکاس مشکلات بمنظور پیدایش راه حل، حقایق ناگفته و اخبار بی طرف می باشید.

فراز: جناب وکیل صاحب! شما که زاده و پرورش یافته غور هستید و از همان طریق افتخار اعتبار اخذ (چند هزاری) رای مردم را در دوره های مختلف کمایی نمودید، مشکلات مردم غور را چگونه می بینید؟
ملکزاده: از اینکه غوریان عزیز لطف نمودند در دوره های مختلف انتخاباتی بالای من اعتماد نمودند و رای شان را به نفع من در صندوق های رای دهی ریخته اند ممنونم. البته ولایت غور همان طوریکه در انزوای ارضی قرار دارد، مردم این ولایت نیز از نقطۀ دید سران حکومت باز مانده اند و مشکلات روز به روز در زندگی شان افزوده می شود، مشکلات فعلی که این مردم بر آن دچار اند شامل؛ نبود امنیت در همه نقاط ولایت، عدم تمرکز حکومت مرکزی، عدم حفظ و یکپارچگی وحدت اقوام، عدم تمرکز حکومت مرکزی، فقر، بیکاری و دور دستی می باشد.

فراز: شما و نمایندگان دیگر برای مرفوع سازی مشکلات فوق در دوره های مختلف تقنینی چه نوع تلاش ها بخرچ داده اید؟
ملکزاده: همینکه ولایت غور از نقطه نظر محیط جغرافیایی دور از دید حکومت مرکزی قرار گرفته است و صدای عدالت خواهی مردم عوام شنیده نشده است که مخاطب اش حکومت می باشد، پیشنهادات، انتقادات، دید و بازدید ها، خواست ها و حتی وعده ها جامه عمل بخود نگرفت و اندک ترین توجهی را نتوانستیم با پیشنهادات و توصیه های مکرر و متعدد مان جلب سازیم.

فراز: از اینکه با مردم تان صادقانه اعتراف می کنید قابل ستایش است! در ضمن، برای مؤکلین تان چه کاری های را انجام داده اید که تا هنوز هواخواه شما اند؟
ملکزاده: من تا هنوز در طول دو دوره ماموریت تقنینی ام بیاد ندارم اینکه اندک ترین مداخله را در سطح ولایت برای انتخاب و استخدام مؤکلین ام انجام داده باشم به سبب اینکه به من رای داده باشند، اصلاً در سرشت ام چنین کاری نیست و همیشه تأکید من در شایسته سالاری و تأمین شفافیت در روند های استخدام و تقرر بوده است. برای کلیه مردم ولایت غور (چه آنهاییکه به من رای داده اند و چه آنهاییکه به من رای نداده اند) مساویانه برخورد کردم و برای همه غوریان احترام قایل ام، همیشه در صورت داشتن کدام مشکلی دروازه های پذیرش من بر روی همگان گشوده است و تا حد توان مشکلات شان را به مراجع مختلف بخاطر پیدایش راه حل تعقیب کرده ام.

فراز: از جمله کارکرد های شما، کدام مورد شخصاً برای خود تان قابل ملاحظه است؟
ملکزاده: از دوران جهاد و مقاومت تا حال هم صدا با مردم خویش به دفاع از مال، جان و آبروی مردم ام مبارزه کرده ام که این بزرگ ترین افتخار برایم بوده و است، در طول دوره های تقنینی نیز تلاش ورزیده ام تا به قیمت جان امنیت آن ولسوالی های ولایت غور را تأمین نمایم که مشوره، سپارش و توصیه ام مخاطب داشته و قابل شنیدن برای باشندگان همان ساحات بوده است و کوشیدم تا زمینه های کسب علم و دانش را برای شاگردان معارف فراهم نمایم تا دور از ترس وخیم شدن اوضاع امنیتی دروس خویش را ادامه بدهند که نا امن بودن ساحه ذهن شاگردان را اخلال نموده و روند آموزشی سالم را بر هم می زند.

فراز: آیا در ارتباط به مشکلات فوق در موضع گیری های مبارزات انتخاباتی وعدۀ نامزدان را گرفته بودید؟
ملکزاده: وعده های که نامزدان پیشتاز برای ما پیشنهاد کرده بودند حتی از طریق خود نامزدان با حضور داشت هزار ها غوری تبار در سخنرانی های مبارزات انتخاباتی شان ابراز شد و وعده قطعی برای عملی شدن وعده ها بعد از پیروزی در انتخابات دادند اما همان وعده ها به پیمانۀ (وعده) باقی ماند و هیچوقت بخود جنبۀ عملی نگرفت.

فراز: آیا تا هنوز بخاطر یادآوری مجدد وعده های نامزدان در دوره های مبارزات انتخاباتی و گوشزد سازی دوباره مشکلات مردم غور با رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجراییه دیدار داشتید؟
ملکزاده: بعد از اینکه اندک ترین تحرک برای عملی نمودن وعده های داده شده از طرف سران دیده نشد، وکلای غور بصورت متحد مصمم به دیدار سران حکومت برای گوشزد سازی مشکلات و یادآوری از وعده های داده شده ایشان گردیدند. من که به نمایندگی از وکلا و مردم غور صحبت کردم، همه مشکلات مردم غور و وعده های داده شده را به رخ شان کشیده ام و حتی طرح برای بیرون رفت از مشکلات موجود نیز خدمت شان تقدیم نمودم اما فقط شنیده شد و دوباره وعده عمل داده شد.

فراز: مؤکلین را در چه مواردی در انتقاد کارکرد های وکلای شان قابل ملاحظه می دانید؟ 
ملکزاده: اول اینکه نمایندگان، نماینده مردم اند و از طریق آرای مردم کرسی وکالت را اشغال نموده اند، پس می بایست تا وکلا به این حقیقت مسلم پی ببرند و همیشه در تلاش حل مشکلات، سمع شکایات و انتقادات مؤکلین خویش باشند که اکثراً انتقادات جنبه اصلاحی را دارا می باشد و بخاطر بهبود عملکرد وکلا انجام می یابد. در اکثر موارد وکلا نهایت تلاش خود را می نمایند تا مشکلات عمده و عام المنفعه ولایت شان رفع گردد اما گوش شنوای در قبال پیشنهادات وکلا وجود ندارد و مؤکلین هم در این فکر اند که گویا وکلای شان اندک ترین توجه در قبال ندارند.

فراز: پیام شما برای مردم ولایت غور و سران حکومت وحدت ملی چیست؟
ملکزاده: یگانه خواهش که از مردم شریف ولایت غور دارم این است که به حد توان بکوشند امنیت مناطق محل زیست شان را به هر قیمت که شده تامین نمایند و زمینه های کسب علم و دانش را بر زمینه های بدست گرفتن اسلحه توسط فرزندان شان ترجیح دهند. بدون شک، تلاش که در کسب علم و دانش صورت می گیرد، روزی جایگاهِ خاص خویش را در جامعه پیدا خواهد کرد و زندگی مردم را بسوی روشنی سوق خواهد داد. خواست من از سران حکومت وحدت ملی این است که از این بیشتر ولایت غور و مردم اش را به منظر فراموشی نسپارند و بر حال مردم مردم رحم نمایند که اشتراک ایشان در پروسه های انتخابات سازنده است، گلوی هر غوری از حق خواستن پاره شده و دیگر امید برای سمع آواز شان دیده نمی شود و باید خاطر نشان ساخت که حق خواستن مخالفت با دولت نیست.

فراز: سپاس فراوان از شما جناب وکیل صاحب
ملکزاده: به سلامت باشید.